פירות וירקות: עד כמה הם באמת בריאים?

מחקר חדש שפורסם ב-JAMA, כמו גם סקירה בינלאומית של הפקולטות לרפואה של EKPA ואוניברסיטת דמוקריטוס באלכסנדרופוליס, מצביעים על עלייה בשיעורי סוכרת הריון, ומקשרים זאת לחשיפה לחומרי הדברה.
המחקר מדווח כי השימוש בקוטלי עשבים וחרקים אסורים בגידולים מגדיל את התפוקה, אך צריכת מזונות אלה מובילה לעלייה בשיעורי סוכרת הריון. פאנאיוטיס צ'לבציוטיס, ראש המחקר, הדגיש את היעדר הבקרות בשדות ובשווקי איכרים, כמו גם יבוא ממדינות שלישיות.
המחקר גם מקשר חשיפה לחומרי הדברה להפרעות אנדוקריניות, עמידות לאינסולין ושינויים אפיגנטיים. שינויים אפיגנטיים הנגרמים על ידי חומרי הדברה יכולים להיות בעלי השפעות ישירות ובין-דוריות, המשפיעות על התפתחות העובר ורגישות לאינסולין.
יש לציין כי תזונה ים תיכונית עם עומסים מינימליים של חומרי הדברה רעילים קשורה לסיכון הנמוך ביותר לסוכרת הריון, בעוד שתזונה לקויה וחשיפה גבוהה למזהמים מגדילות את הסיכון.