Φρούτα και Λαχανικά: Πόσο Υγιεινά Είναι Πραγματικά;

Μια νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε στο JAMA, καθώς και μια διεθνής ανασκόπηση από τις ιατρικές σχολές του ΕΚΠΑ και του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Αλεξανδρούπολης, υποδεικνύουν μια αύξηση των ποσοστών σακχαρώδη διαβήτη κύησης, συνδέοντας την με την έκθεση σε φυτοφάρμακα.
Η μελέτη αναφέρει ότι η χρήση απαγορευμένων ζιζανιοκτόνων και εντομοκτόνων στις καλλιέργειες, αυξάνει την παραγωγή, αλλά η κατανάλωση αυτών των τροφίμων οδηγεί σε αυξημένα ποσοστά διαβήτη κύησης. Ο Παναγιώτης Χαλβατσιώτης, επικεφαλής της μελέτης, τόνισε την έλλειψη ελέγχων στα χωράφια και στις λαϊκές αγορές, καθώς και στις εισαγωγές από τρίτες χώρες.
Η μελέτη συνδέει επίσης την έκθεση σε φυτοφάρμακα με ενδοκρινικές διαταραχές, αντίσταση στην ινσουλίνη και επιγενετικές τροποποιήσεις. Οι επιγενετικές αλλαγές που προκαλούνται από τα φυτοφάρμακα μπορούν να έχουν άμεσες και διαγενεακές επιπτώσεις, επηρεάζοντας την ανάπτυξη του εμβρύου και την ευαισθησία στην ινσουλίνη.
Επισημαίνεται ότι η μεσογειακή διατροφή με ελάχιστα φορτία τοξικών φυτοφαρμάκων συνδέεται με τον χαμηλότερο κίνδυνο διαβήτη κύησης, ενώ η κακή διατροφή και η υψηλή έκθεση σε ρύπους αυξάνουν τον κίνδυνο.